Hela denna artikel är en annons
Tips och inspiration från Siemens

På Valmet Automotive jobbar tio procent av alla industriella robotar i hela Finland. Foto: Didrik M. Skodje/DNX

Robotar i arbete

Här gör robotarna jobbet – men människan behövs

Publicerad 20 februari, 2019

Det har resulterat i vad som kanske är världens mest effektiva bilproduktion.

Läs mer om digitaliseringens effekt på produktionen

Ungefär en timmes bilfärd från Åbo ligger en av Finlands mest kända industriområden. Här rullar årligen över 90 000 Mercedes-Benz ut ur en gigantisk vit byggnad – i en produktionsfart som få andra klarar av.

– Som ni märker ser det inte mycket ut som en bil ännu, säger Timo Karhu.

Projektledaren står på golvet i den ena änden av fabrikslokalen i Valmet Automotive. Framför honom jobbar långa mekaniska armar med att tillverka Mercedes-Benz GLC. Ljudet av metall mot metall ekar ständigt i den stora lokalen. Över 300 robotar arbetar här inne.

Vi måste hela tiden jobba för att vara smartare och snabbare än konkurrenterna, säger Timo Karhu, projektledare på Valmet Automotive. Foto: Didrik M. Skodje/DNX

På ett annat ställe i fabriken producerar runt 200 robotar Mercedes-Benz A-klass. De totalt 600 robotarna som samarbetar i fabriken utgör 10 procent av alla robotar i Finlands industriproduktion. Karhu säger att dessa kan hantera en kapacitet på allt från 16 kilo till 550 kilo.

– Antalet robotar är inte så viktigt. Det är automatiseringsnivån som räknas. Vi måste vara smartare, snabbare och utnyttja robotarna mer effektivt än konkurrenterna.

– Jag vill påstå att utvecklingen av robotar går snabbare än utvecklingen inom data, även om många tror att det är tvärtom, säger Mikael Mäki, kommunikationschef på Valmet Automotive. Foto: Didrik M. Skodje/DNX

Inofficiellt världsrekord

 Valmet Automotive fick sin första robot redan på 1980-talet, men det är först de senaste åren som användningen av robotar exploderat.

Arto Iivanainen på Siemens har arbetat nära Valmet Automotive i samband med leveranser av bland annat styrsystem. Han tror att Valmet Automotives framgång bland annat beror hur de utnyttjar digitalisering.

– Jag skulle vilja säga att de har slagit världsrekord flera gånger i att snabbt kunna starta om produktionen från början, säger Art Ilvanainen.

Vad är det de gör som ger så goda resultat?
– För det första har de visat att de kan svara på marknadens behov. Deras produktion är unik eftersom den är mer modulär än vad jag sett någon annanstans, och de kan utnyttja digitaliseringen bättre. Dessutom levererar de hög kvalitet, vilket naturligtvis är väldigt viktigt.

Tid är pengar

Trots en marknad med stor internationell konkurrens har den nordiska fabriken varumärken som Porsche, Opel och Mercedes–Benz på kundlistan. Även om robotar gör en stor del av arbetet vittnar de 4500 anställda om att fabriken fortfarande har stor användning för mänskliga händer och huvuden.

Hur lyckas ni producera så effektivt i ett högkostnadsland som Finland?
– Vi har förmodligen lika många anställda som andra fabriker i världen, så svaret ligger nog i summan av bra logistik, digitalisering, automatisering och snabb uppstart av produktion, säger Karhu.

Medan många fabriker bara har produktion, har Valmet Automotive också många ingenjörer. Karhu menar att det, tillsammans med över femtio års branscherfarenhet, har gjort att de har en större förståelse för utmaningar som uppstår under vägen och därför kan lösa problem snabbare.

Han stannar vid kontrollpanelens användargränssnittspanel, som bygger på Siemens TIA-portal. Det integrerar alla nyckelkomponenter i automationsprojektet: allt från processkontroll, användargränssnitt och drift till motorhantering och decentraliserade externa enheter. Dessutom ökar produktionen av växten genom flera diagnostik– och energiledningsfunktioner.

– Bra övervakning är väldigt viktigt. Om en liten del av produktionen stannar upp kan det bli en stor flaskhals. Sådana saker måste ordnas snabbt, annars går tiden. Och tid är pengar.

Valmet Automotive började använda systemet från Siemens redan 2013, för att regelbundet kunna installera och programmera PLC-system.

– Vi har sett detta som ett verktyg som förkortar den tid som spenderas i processbyggnadsfasen. HMI-paneler och andra verktyg för användargränssnitt används för att driva processerna under produktionsfasen.

Övervakningen av produktionen av kontrollpanelens användargränssnittspanel baserat på Siemens TIA-portal är avgörande för att snabbt kunna korrigera fel. Foto: Didrik M. Skodje / DNX

Skräddarsytt

Hela produktionsprocessen för en Mercedes-Benz GLC, från undertecknat orderkontrakt till produktionsstart, tog cirka 13 månader.

– Det är mycket viktigt för Daimler att vi kan göra bilarna snabbt, säger Mikael Mäki, kommunikationschef på Valmet Automotive, och tillägger:

– Dessutom skräddarsyr vi varje enskild bil efter kundernas individuella önskemål. Ingen bil här är identisk med en annan.

På Valmet Automotive skräddarsys varje bil efter kundens individuella önskemål. Därför finns det aldrig några identiska bilar i produktionen. Foto: Didrik M. Skodje/DNX

Långa robotarmar sprayar en bil i rätt färg, motorn sätts in, och snart rullar bilen ut för kontroll. Men för att kontrollera att allt blivit rätt behövs mänskliga händer.

– Människor behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Hur bra robotarna än är, är jag övertygad om att det alltid kommer finnas uppgifter där människor kommer göra det bästa och mest effektiva jobbet, avslutar Karhu.

 

Här kan du läsa mer om hur digitalisering förbättrar produktionen och effektiviteten